Wednesday 16 September 2015

آیا اعمال سانسور وتبعیض خوبست یا نه؟

آیا اعمال سانسور وتبعیض خوبست یا نه؟ 25 شهریور -94
رژیم ولایت فقیه یک قانون اساسی دارد که ادعای مترقی بودنش می شود .همچنین  یک رهبرولی فقیه دارد که  نه انتخابی که انتصابی  و  همکاره است وهرگز هم به هیچ مقام ومرجعی پاسخگوی نیست . درحالیکه پیوسته وی  تأکید بر رعایت قانون می کند و مسئولان نهادهای حکومتی را دعوت به پای بندی به قانون و رعایت آن می نماید .ولی  خودش با نامه های حکومتی آشکارا قانون شکنی می کند وفراتر ازآن اقدام می نماید.
ازسوی دیگر فراموش نشده است که  اوایل انقلاب پس از  اینکه  خمینیدستور حمله به دفتر روزنامه ی آیندگان درتهران راداد،  چگونه نطفه سیاست سانسور همراه با تفتیش عقیده وسرکوب  بسته شد وشکل گرفت و این سیاست  با شدت تمام تاحال ادامه یافته است .طوریکه ترکش این سیاست به فضای مجازی هم اصابت کرده است؟
زیرا که عوامل رژیم مدافع سانسور وصدای مخالف خفه کن و همسویانش همه جا فعالانه حضور دارند . آنگونه که بوکشان تا متوجه می شوند تفکر واندیشه ونظر وقلمی مخالفان   بازتاب داده شده است  سریع با گفتمان خاص فعال می شوند . آنگونه که شیوه ی برخورد یارفتارشان  تداعی کننده ی  تجربه وبکارگرفته شده از سوی بازجویان در سیاهچال های پیشین و حال می باشدبااین اقدام ناپسند وغیرمعقول و غیرمنطقی  فضاسازی  علیه ی کاربر فعال مخالف را شروع می کنند وبا پرخاشگری وتوهین واتهام و اهانت .... تهدید می کنند تا موجب حذف یا خاموش شدن صدای مخالف یا منتقد گردد .
متأسفانه  امثال اینگونه مهره ها در سایت بالاترین هم وجوددارد.  چون  فعالیت شان فقط محور تعقیب مخالفان است. بطور نمونه از طریق کامنت همراه بارد گزارشات غیر وارد در دوسال گذشته موجب شد تا بیش از 10 بار حساب من از 1 تا 30 روز بسته شود . طوریکه در یک ماه گذشته پس ازاینکه دو هفته حسابم بسته  بود .دو بار دیگر هم برای  مدت یک هفته مجدداً  حسابم بسته شد . بهانه هم  رد گزارشات  مبنی بر اینکه حق مؤلف و مصنف رعایت نمی شود .
در حالیکه در لغت نامه معین ودهخدا در این مورد چنین گفته شده است :
مؤلف
تالیف کننده, کسی که مطالب کتابی راگرد آورده باشد, تالیف شده, کتاب که مطالبی در آن گرد آوری شده
   
مصنف
لغت نامه دهخدا
مصنف . [ م ُ ص َن ْ ن ِ ] (ع ص ) مرتب کننده ٔ کتاب. نویسنده ٔ کتاب . نگارنده ٔ جزوه و رساله و کتاب . درگذشته نیز چنین بوده و سعدی در گلستان مصنف را با مؤلف ، و تصنیف را با تألیف مترادف آورده است
یعنی  تألیف و مصنف شامل کتاب می شود و نه خبر و گزارشات خبری خبرگزاری ها .
از سوی دیگر وقتی یک گزارشگر خبری و یا  عکاس و فیلم بردار برای یک خبرگزاری گزارش وفیلم و عکس تهیه و برای خبرگزاری ارسال می کند . صلواتی اینکار را انجام نمی دهد و دستمزد دریافت می کند. یعنی  گزارش وفیلم وعکس را برای  ایستوگرام و فیس بوک ....  خود تهیه بایگانی و تأکیدهم نمی کند که حق چاپ و انتشارشان محفوظ است .
برای اینکه وقتی  گزارشات خبرنگار وعکاس از سوی خبرگزاری ها ورسانه های خبری در فضای مجازی بازتاب داده می شود .بمنزله ی اطلاع رسانی برای عموم کاربرانی است که دسترسی به اینگونه خبروگزارشات در فضای مجازی دارند. مثل صدها خبر وفیلم وتصاویری که روزانه در بالاترین بازتاب داده می شود که قابل استفاده برای کاربران عضو و غیر عضو است .
همانگونه که درفیس بوک و .... هر کاربری  وقتی خبر وفیلم وعکسی در صفحه اش پست می کند .می تواند از سوی دوستانش  شِر شود و این روند شِر شدن حتی ممکن است  از سوی کاربران دیگر هم انجام بگیرد که توی لیست کاربر پست کننده نباشند .

بنابراین وقتی خبر یا مطلبی ازسوی خبرگزاری یا رسانه های خبری رژیم برگرفته  می شود و در و بلاگ  با ذکر منبع خبر یا مطلب زده  ومورد نقدوبررسی واقع می شود .باتوجه به اینکه هیچگونه اشاره ای هم نشده است  که کپی خبر یا مطلب از این خبرگزاری یا رسانه های خبری  مجاز نیست . این دیگر نه برگرفته از کتاب و کپی کاری ونه ضایع کردن حق مؤلف و مصنف است که بهانه گیران خفه کننده صدای مخالف باآویزان شدن به آن معرکه گیری می کنند تا باحذف کردن کاربر مخالف صدایش خاموش شود .
با این توضیحات داده شده معلوم نیست چرا برخی که اهل قلم نیستند ولی کاسه داغ تر ازآش   ومدافع رسانه های خبری رژیم می شوند . آنچنانکه نه  هیچگونه توجهی  به خبرها ومطالبی ندارند که تصاویر هم ضمیمه دارند، دارای منابع هستند و مورد نقد وبررسی قرار گرفته اند ؛لکه با نادانسته یا بطور عمد باکتاب اشتباه می گیرند ومدافع سینه چاک مؤلف ومصنف می شوند وفتوای بستن حساب یا دوختن دهان وشکستن قلم  وخفه کردن صدای مخالف می شوند؟
بدتر اینکه بارد گزارشات همراه با نظرات اتهامی وتوهینی ....قانون گذار راوادار به قانون شکنی وبسته شدن حساب ومسدود کردن وبلاگ کاربرمخالف شان می کنند.
 همینطور گفته می شود .وقتی قراراست یک مطلب یا مقاله مورد نقد قرار گیرد باید حداقل 30% مطلب باذکر منبع نقل شود تا کهن قد مستند باشد. من که در وبلاگ 100% خبر ومطلب  های برگرفته را با ذکر منابع خبر ومطلب   مورد نقد قرار می دهم تادیگر جای ابهامی درمورد منابع اصلی خبر وجودنداشته باشد .
ولی متأسفانه به دلایل توضیح داده شده بیش از 10 بار با بهانه ی تکراری غیروارد از سوی بالایارهای بالاترین حسابم بسته شده است!
 عجیب اینکه در این مورد یک اتفاق بس نادر رخ داد. عجیب تر اینکه سپس این اتفاق نادر ناباورانه تبدیل به معما شد!
چون یکی از کاربرانی که به جز بدوبیراه گفتن وبی ربط توهین وفحاشی وهتاکی کردن ....  زیر لینک های من هدف یام اردیگری ندارد و تهدید به رد گزارش و بستن حساب و وبلاگ من می کند.
 شگرد دائمی اش  هم چاشنی کلیشه ای رد گزارش "حق مؤلف ومصنف نادیده گرفته شده " گاهی هم بااتهام عکس دزذی همراه می باشد . ولی به دلیل دشنام علنی اقدام به بسته شدن موقتی حساب دو هفته ای وی شد .
ولی با کمال ناباوری متوجه شدم که قبل از سررسیدن موعد دوهفته ای حساب وی سریع  بازشد تاباردگزارش وی، یک لینک من حذف گردید . درصورتیکه در وبلاگ تذکرداده شده بود. لینک تصاویر کارتونی از طریق ایمیل دریافت شده است . از طرف دیگر هم حسابم برای  یک هفته  با همان اتهام کلیشه ای همیشگی اشاره شده بسته شده است .
بهرحال چون  امکان بازتاب اطلاع رسانی توضیحات داده شده نیست . زیراکه در برگشت ایمیل های ارسالی بالایارهای بالاترین  هرگز  توجه نشده و مؤثر واقع نمی شود . بنابراین راه چاره ای نبودجز اینکه  برای دفاع از حق خود و آزادی قلم  وافشای سیاست دوگانه ی تبعیض ونقض قوانین تدوین شده درعمل که به دفعات تجربه کرده ام ، اقدام به تهیه ی این مطلب کنم تافرق  بین کپی کاری بااتهام دزدی تصاویر و ضایع کردن حق مؤلف ومصنف با نقد وبررسی  مشخص شود . همچنین  از طریق اطلاع رسانی کاربران گرامی بالاترین خودقضاوت کنند که داستان چیست؟
آیا اعمال تبعیض و سانسور درمورد کاربران خوبست یا نه؟ اگر خوبست چرا درمورد همه کاربران بطور یکسان اعمال نمی شود؟ اگر هم شایسته وسزاوار نیست . چرا درمورد برخی از کاربران مخالف عمل می شود؟ 
حال سئوال است آیا کاربرمخالفی که نمی خواهد با استفاده کردن خبر ومطلب  از رسانه های خبری رژیم قلم شکن و سانسورچی و ضدآزادی بطورمستقیم برای شان تبلیغ کند. چون  می خواهد با ذکر منبع خبر یا مطلب برگرفته، نظرانتقادی پیرامون مطالب رسانه های خبری رژیم سانسورچی داشته باشد. 
بنابراین آیا مجاز هست  برای نقدوبررسی یا نظردادن محور  خبر یا مطلبی اقدام کند که  برگرفته  ازر سانه ی خبری با ذکر منبع خبر است . یا نه اینکه این عمل خلاف قوانین بالاترین و جرم است و مجرم مستحق توهین و اهانت ..... از سوی برخی از کاربران است؟ درادامه  آیا مجازات این به اصطلاح " خلاف " باید موجب بسته شدن موقت حساب از سوی بالایارهای بالاترین همزاه با مسدودشدن وبلاگ شود؟
درصورتیکه به دفعات دیده می شود که بعضی از کاربران بخشی  یا عین  خبر  از سایت های خبری  رژیم  و غیرو را  یااینکه خلاصه و پس و پیش می شود و بدون ذکر منبع خبر یا نظر دادن کپی  ودر وبلاگ خود می زنند. سپس آن را در بالاترین بازتاب می دهند ولی هیچ واکنشی درکار نیست و اتفاق خاصی هم نمی افتد   .
ناگفته نماند که وبلاگ  "نگاه نقادانه" به دلیل اینکه انتقاد به چنین شیوه ی تبعیض آمیز کرذ  و پیرامون نقش برخی کاربران جوساز اتهام زن .... روشنگری نمود . اما به اتهام مداخله در بالاترین بلوک یا مسدود شد.
امیدوارم که بالایارهای محترم درمورد کاربران تبعیض قایل نشوند. همچنین توجه داشته باشند رد کنندگان گزارش کیستند وچه هدفی را دنبال می کنند؟
آیا هدف شان ایجاد  روابط آشتی جویانه  بین کاربران و پالایش فضای  اطلاع رسانی بالاترین است تادر این شبکه مجازی کمیت وکیفیت ارتقایابد .یانه هدف تلاش برای خاموش  کردن صدا و محدود کردن فعالیت  وحذف مخالف در بالاترین است ؟
 بالاخره اینکه پیشنهاد می شود ضمیمه اخطار که از طریق ایمیل  برای کاربر فرستاده می شود تابه استناد  رد گزارش کاربران توجیهی برای  بستن موقت حساب  کاربر باشد. بهتراست تانام کاربران  گزارش دهنده هم ضمیمه شود تا مشخص شود غرض ورزی از سوی کاربران خاص درکار نیست .  
بهرحال  امیدوارم  که این مطلب موجب نشود  تا اتهام مداخله در بالاترین  پس ازباز شدن حسابم، مجدداً بسته شود . هم اینکه این وبلاگ هم به سرنوشت مشابه وبلاگ  "نگاه نقادانه " دچار گردد.

سه پیچ کاربرمجازات شده
 
 
 


No comments:

Post a Comment