Thursday 24 September 2015

صدها نفر از زائران حج کشته و زخمی شدند

در اثر ازدحام جمعیت/ این خبر به روز می شود
 متآسفانه در یک تراژدی انسانی  که در مراسم حج درروز عید قربان  در  مکه به وقوع پیوست. تاکنون  تعداد 717 حجاج کشته و تعداد 805 نفر حجاج تاکنون مجروح شده اند . دربین کشته شدگان  تعداد 41 حاجی  و 60  مجروح شده ایرانی بودند . امیر عبدالهیان معاون آفریقایی وزارت امور خارجه ی رژیم وارونه ی ولایت فقیه عربستان را مسئول این فاجعه دانسته است .  گفته می شود که عامل فاجعه یا  این تراژی  ازدحام جمعیت بوده است . شاید هم بعداً مشخص شود که  احتمال خرابکاری هم شاید وجودداشته باشد . درهرصورت فرصت یکه تازی مانور تبلیغاتی برای دستگاه خبررسانی رژیم وارونه ی ولایت فقیه علیه عربستان شده است تا انتقام شکست حوثی های یمنی گرفته شود .  .
صدها نفر از زائران حج کشته و زخمی شدند
فراروسازمان دفاع مدنی عربستان سعودی، آخرین آمار قربانیان مراسم «رمی جمرات» در منا در روز پنجشنبه دوم مهر را ۴۵۳ نفر کشته و ۷۱۹ نفر زخمی اعلام کرد. این افراد بر اثر ازدحام جمعیت و زیر دست و پا کشته شده‌اند.به گزارش فرارو، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت ایران، مرگ ۴۱ ایرانی و مجروح شدن ۶۰ تن دیگر در این حادثه خبر داده است.اوحدی گفته که «زائران از تمام کشور‌ها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم».رییس سازمان حج و زیارت ایران با انتقاد از عربستان سعودی افزود: «امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است».حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه نیز «مقامات عربستان سعودی» را مسئول این حادثه دانست و گفت که «آن‌ها باید فورا اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زوار بعمل آورند».امیرعبداللهیان افزود: «بی‌تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض استکاردار سفارت عربستان در تهران نیز درباره این حادثه به وزارت خارجه احضار شده است.
صدها نفر از زائران حج کشته و زخمی شدند
منابع عربستانی گزارش دادند که بجز خیابان شماره 204 محل ورودی به پل جمرات که حادثه در آن اتفاق افتاده است، در سایر مسیرهای مربوط به رفت و آمد زائران برای رمی جمرات شرایط عادی است و نیروهای امنیتی و امدادی برای کنترل اوضاع تلاش می کنند.درهمین راستا 400 نیروی امنیتی به منطقه حادثه و مناطق اطراف اعزام شدند.این دومین حادثه مرگبار در جریان مراسم حج سال جاری است. روز ١١ سپتامبر گزارش شد که در اثر سقوط یک جرثقیل در نزدیکی محل مسجد الحرام در مکه بیش از یکصد نفر کشته شده‌اند. این حادثه خطرات انجام عملیات ساختمانی در محل‌های حضور جمعیت را یادآوری کرد.حضور چند صد هزار نفر برای انجام مراسم حج در گذشته نیز با حوادثی همراه بوده است.در سال ٢٠٠٦ میلادی، بیش از ٣٦٠ زائر در هنگام اجرای مراسم رمی جمرات به خاطر ازدحام جمعیت کشته شدند در حالیکه روز پیش از آن هم بیش از ٧٠ نفر در اثر فرو ریختن یک هتل در نزدیکی مسجد الحرام جان خود را از دست داده بودند.ازدحام جمعیت در آخرین روز مراسم حج در سال‌های ٢٠٠٤ و ٢٠٠١ نیز به ترتیب به کشته شدن ٢٤٤ و ٣٥ نفر منجر شد و در سال ١٩٩٨، فشار جمعیت هنگام عبور از یک پل هوایی و ازدحام پس از آن ١٨٠ کشته برجای گذاشت.آتش گرفتن چادر زائران در منا در سال ١٩٩٧ دست کم ٣٤٠ کشته و چند صد زخمی داد و در سال ١٩٩٤ هم حدود دویست و هفتاد نفر در اثر ازدحام جمعیت هنگام رمی جمرات کشته شدند.در چند دهه اخیر، بیشترین تلفات مراسم حج به سال ١٩٩٠ تعلق دارد که فشار جمعیت هنگام عبور از یک تونل در نزدیکی اماکن مقدس مکه جان بیش از ١٤٠٠ نفر را گرفت. 

No comments:

Post a Comment