Thursday 7 January 2016

اوین نامه ی کیهان

اوین نامه ی کیهان 17 دی - 94
گزارش خواندني و مستند دي سايت عربستان كوچك تر از آن است كه حريف ايران باشد
البته عربستان حریف ایران نمی شود چون شامل بیش از 80میلیون ایرانی می شود که هیچ دلی خوش از رژیم  ندارند. ولی حریف رژیم و ارونه ی ولایت فقیه ضدایران وایرانی می شود .برای همین پس ازقطع رابطه دیپلماتیک عربستان خیلی از کشورهای منطقه ضمن محکوم کردن عمل تروریستی حمله وآتش زدن سفارت و کنسول گری عربستان درتهران ومشهد که از سوی پاسداران وبسیج انجام گرفت با عربستان همدردی کرده یا قطع رابطه کرده یا سفیر رژیم رااحضار نموده یا رابطه شان را تاسطح کاردار کاهش داده اند . شورای امنیت سازمان ملل هم این عمل رامحکوم کرد .ترکیه هم ضمن دفاع از عربستان رژیم جنگ افروز ولایت فقیه را به شدت محکوم است.  کشورهای اتحادیه عرب هم در یکشنبه نشست دارند تادراین مورد اتخاذ تصمیم گیری جمعی کنند . مهمتراینکه درون رژیم هم موجب اختلاف شدید شده است . طوریکه روحانی ازدستگاه فاسد قضاییه درخواست کرده که خارج ازنوبت به پرونده ی این حمله  رسیدگی و دستگیر شدگان رامحاکمه ومجازات کند .پاسداران هم ازموضع فرار به جلو ادعای مشکوک بودن حمله  وسازماندهی شده ازقبل کرده اند رئیس پلیس ت ران هم مجبور به تبعیت ازپاسداران  شده است .درصورتیکه سربازجو شریعت نداری لغزخوانی وارونه کرده وسوت درتاریکی زده است.

پژوهشگر ارشد حوزه خاورميانه طي گزارشي در هفته نامه «دي سايت» چاپ آلمان با اشاره به توانمندي هاي ايران در حوزه هاي مختلف و انتقاد از ماجراجويي هاي آل سعود در مواجهه با کشورمان نتيجه گرفت، عربستان در هيچ عرصه اي قادر به مقابله با ايران نيست.
    نفوذ و قدرت ايران در منطقه باعث شده سعودي ها عجولانه و دستپاچه به دنبال مقابله با ايران باشند. اين سياست سعودي ها تاکنون به دليل عدم توانايي و قدرت لازم، جز «شکست» هيچ دستاورد ديگري براي عربستان نداشته است. دليل اين امر نيز به عدم توازن در قدرت دو کشور برمي گردد. در همين ارتباط هفته نامه «دي سايت» آلمان با بررسي تقابل جديد سعودي ها با ايران اعلام کرد: سعودي ها در زمينه هاي مختلف از ايران «بسيار» ضعيف ترند.

    «مارتين گلن» در مقاله اي با عنوان «وقتي عربستان از سر ضعف ريسک مي کند» که در «دي سايت» منتشر شد، نوشت: «عربستان در عرصه توانمندي هاي اجتماعي و فرهنگي، ظرفيت مقابله با ايران را ندارد. پادشاهي عربستان دهه ها به اين امر دل خوش کرده بود که جمهوري اسلامي از سوي غرب در حالت ضعف نگاه داشته شود و اين کشور با خريد بالاي تسليحات، قدرت برتر منطقه باشد.» اين پژوهشگر ارشد خاورميانه در ادامه تاکيد مي کند: «از جنبه آموزش و فرهنگ، ادبيات و فيلم، علم و دانشگاه، فعاليت اجتماعي، اخلاق کاري و ديناميسم روشنفکري گرفته تا جنبه معروف به «قدرت نرم»، بين رقباي دو سوي خليج فارس (ايران و عربستان) به اندازه يک دريا فاصله وجود دارد.» بنابر اين گزارش، سه تفنگدار دستگاه رهبري عربستان (ملک سلمان و دو وليعهدش) تلاش مي کنند براي ترساندن ايران، آن هم در آستانه رها شدن اين رقيب از چنگ تحريم ها، ميخ خود را در منطقه بکوبند. امري با موفقيت کم و ريسک بالاکه مي تواند تمام منطقه را به درگيري کلان شيعي-سني سوق دهد. قطع عجولانه مناسبات ديپلماتيک با تهران آن هم، ۴۸ ساعت بعد از اعدام هاي دسته جمعي در عربستان، اثري از خود بر جاي مي گذارد که نشان از ضعف و فقدان رهبري در رياض دارد.

    اين هفته نامه در بخش ديگري از گزارش خود به خاطره وزير دفاع سابق آمريکا اشاره کرده و مي نويسد: «وزير دفاع سابق آمريکا اعلام کرده که عربستان همواره نزد وي از قدرت ايران شکايت کرده است

    اشتون کارتر مي گويد؛ من نيز همواره اين حرف سعودي ها را تاييد کرده ام. نتيجه اينکه، آل سعود کوچک تر از آن است که حريف ايران اسلامي شود.

    روزنامه واشنگتن پست نيز در اين باره طي گزارشي اعلام کرد: «عربستان سلطنتي وحشت زده است که در جنگ ناموفق و پرهزينه يمن گرفتار شده است. عربستان براي مهار هژموني ايران به يمن حمله کرد اما اين جنگ يک ميليون دلار در ماه براي رياض هزينه تراشيد. اين کشور اشتباه خود در اعدام «آيت الله نمر» را با قطع روابط با ايران تکميل کرد.» روزنامه آمريکايي «ديلي بيست» اما طي مطلبي گزارش واشنگتن پست را اينگونه تکميل کرد که «عربستان در بازه زماني بسيار ناامني قرار گرفته بود و تصميم گرفت که از روي عمد با اعدام آيت الله «نمر» در خاورميانه بحران آفريني کند.» اين روزنامه آمريکايي در ادامه گزارش خود نوشت: «عربستان اين اقدام را زماني انجام داد که احساس مي کرد مقابل افزايش نفوذ ايران در سراسر منطقه آسيب پذير شده و احتمالافکر مي کرد که آمريکا اقدام کافي براي جلوگيري از نفوذ ايران صورت نمي دهد.» «سويم داگدلن» عضو کميسيون امور خارجي پارلمان آلمان نيز اعدام هاي اخير را «نشانه وحشت آل سعود» دانسته وخواستار توقف صادرات سلاح به رياض شد. روزنامه نيويورک تايمز نيز گزارش داده کشورهاي کوچک خليج فارس نگران آن هستند که در تقابل جديد عربستان و ايران صدمه ببينند. اين روزنامه در گزارشي با اشاره به ناکامي عربستان در همراه کردن کشورهاي ديگر براي قطع روابط با ايران اعلام کرد، سعودي ها از تروريست هاي منطقه حمايت مي کنند.

        
ادامه اعتراض ها
    اعتراض هاي مردمي در سراسر جهان عليه عربستان همچنان ادامه دارد. ديروز هزاران نفر در کراچي مرکز ايالت سند در پاکستان با شعار «به کدامين گناه کشته شد» در اعتراض به اعدام «آيت الله نمر» تظاهرات کردند. شيعيان منطقه «کرگل» هند هم با برپايي تظاهراتي پر شور عليه اعدام روحاني برجسته عربستاني به دست آل سعود اعتراض کردند. در انگليس و کانادا هم تجمع هاي اعتراض آميزي در محکوم کردن اعدام «آيت الله نمر باقر النمر» برگزار شد. فعالان حقوق بشر و شهروندان مسلمان آمريکايي نيز در اعتراض به اعدام روحاني برجسته شيعه در عربستان، مقابل سفارت اين کشور در واشنگتن تجمع کردند. «آيت الله شيخ محمد اليعقوبي» از مراجع نجف اشرف نيز در واکنش به اعدام «آيت الله» نمر اعلام کرد: «پادشاه سعودي دچار حماقت جاهلي شده است.» از سوي ديگر، برخلاف انتظار آل سعود، جنايت اعدام «آيت الله نمر» روحاني بارز شيعه عربستاني، نه تنها جريان سلفي مصر و ديگر کشورهاي عربي را خوشحال نکرد بلکه اعتراض چهره هاي سرشناس سلفي به اين جنايت سعودي باعث بروز اختلاف و شکاف هايي در صفوف آنها شد. جبهه سلفي مصر در بيانيه اي اعدام گروهي 47 نفر در عربستان و از جمله آنها «آيت الله نمر» را محکوم کرد. اين جبهه، حکم هاي صادر شده را «ظالمانه» و آل سعود را «مجرم» دانست، و اجراي حکم هاي اعدام را «جنايت» جديدي توصيف کرد که در «تاريخچه اين نظام در جنگ عليه اسلام و علماي صادق» ثبت مي شود.

        
تشديد درگيري ها در قطيف
    مردم شرق عربستان نيز همچنان در اعتراض به اعدام رهبر شيعيان اين کشور به اعتراض خود ادامه مي دهند. به گزارش فارس، سخنگوي رسانه اي پليس منطقه الشرقيه اعلام کرد که روز سه شنبه برخي اتوبوس هاي حامل کارکنان شرکت آرامکو توسط افراد ناشناس در قطيف هدف حمله قرار گرفته و دچار آتش سوزي شده اند. وي با بيان اينکه تحقيقات پليس براي پيگرد افراد مسلح ادامه دارد، گفته که اين حادثه تلفاتي نداشته است. برخي منابع خبري نيز اين حادثه را به اعدام «آيت الله نمر» روحاني برجسته شيعي عربستان مرتبط دانستند.

    

No comments:

Post a Comment