Wednesday 7 October 2015

شيوع بيماري هاي دامي در اثر ورود فاضلاب به زاينده رود

شيوع بيماري هاي دامي در اثر ورود فاضلاب به زاينده رود  15 مهر -94
پس از اینکه زاینده رود خشک شده است تا برضریب آلودگی هوای آسمان افزوده شود و آسیب رسانی محیط زیست هم بیشتر گردد . اکنون گزارش شده است به دلیل فاضلآب به زاینده رود موجب افزایش شیوع بیماری های دایمی شده است .
ورود پساب ها به بستر زاينده رود موجب خسارت به کشاورزان، دام ها و طيور منطقه شده است و در حالي که شبکه بهداشت، دامپزشکي، جهاد کشاورزي و فرمانداري لنجان از اين موضوع اطلاع دارند همچنان شاهد ورود اين پساب ها به زاينده رود هستيم.
    
رئيس نظام صنفي کشاورزي شهرستان لنجان با بيان اين که فاضلاب زرين شهر وارد زاينده رود مي شود، گفت: اين پساب آلوده موجب شيوع بيماري سالمونلادر بين دام ها شده است.
    
محمدتقي موذني اظهار کرد: سال ها قبل پساب کارخانه ذوب آهن در زمين هاي اطراف زرين شهر رها مي شد که رطوبت آن به زير منازل مسکوني سرايت مي کرد، اما به دنبال آن در سال 1372 کانال زهکشي براي انتقال اين فاضلاب ها به درون رودخانه زاينده رود احداث شد.
    
وي ادامه داد: فاضلاب شهري زرين شهر با دبي 20 اينچ از طريق کانال زهکشي ذوب آهن در انتهاي مزارع زرين شهر يعني صحراي «زيرآب» به داخل زاينده رود ريخته مي شود که برداشت اين مخلوط آب و پساب را توسط کشاورزان پايين دست تاييد مي کنم.
    
موذني با بيان اين که صنايع فولاد نيز در پايين دست مقداري از اين آب را به داخل سيستم خود مي فرستد، اظهار کرد: در حاشيه رودخانه در زير دست زرين شهر حدود 100 واحد دامي، آب رودخانه که با پساب شهري مخلوط شده است را به وسيله يک چاه فلمن پمپاژ مي کنند که بر اساس گزارشات دريافتي به اين نتيجه رسيده ايم که بيماري روده اي «سالمونلا» در بين دام و طيور آنها شايعه شده است.
    
وي از شيوع اين بيماري در کنار يک مرغداري در مجاورت کانال زهکش خبر داد و گفت: دليل اين امر بلند شدن هواي آلوده از روي پساب شهري است که مستقيم وارد سالن مي شود و از سوي ديگر اين فاضلاب به چاه آب نيز نفوذ کرده و به دنبال آن واحد مرغداري از آب شهري و آشاميدن استفاده مي کند. وي افزود: تاکنون هيچ فعاليتي در خصوص جلوگيري از ورود پساب ها به زنده رود مشاهده نکرده ايم.
    
همچنين نماينده مردم مبارکه در مجلس شوراي اسلامي گفت: در رابطه با ورود فاضلاب شهري منطقه لنجان به زاينده رود از وزير نيرو شکايت کرده ام.
    
علي ايرانپور اظهار کرد: چندين سال است که موضوع ورود پساب و فاضلاب از منطقه لنجان به حوضه زاينده رود وجود دارد و يکي از مسايل مهم اين منطقه به حساب مي آيد.

No comments:

Post a Comment