Saturday 10 October 2015

مجلس با طناب پوسيده كلي گويي وارد چاه برجام نشود

اوین نامه ی کیهان 18 مهر - 94
مجلس با طناب پوسيده كلي گويي وارد چاه برجام نشود
گزارش خبري تحليلي كيهان
سربازجو شریعت نداری با وجود اینکه تازگی شاهد شکست افتضاح آمیز تنظیم کنندگان گزارش کمیسیون برجام مجلس ارتجاع بوده است. مع الوصف هنوز ول کن معامله نیست وهمچنان لجوجانه  اصرار می ورزد و از موضع سخنگوی مجلس ارتجاع مدعی در رأس همه امور نسخه پیچیده و برایش  تجویز کرده است که با طناب پوسیده کلی گویی وارد چاه برجام نمی شود .یعنی توصیه کرده که باید مجلس ارتجاه به مخالفت با توافق هسته ای ادامه دهد.

در حالي فردا طرح يک فوريتي اجراي برجام در صحن علني مجلس به راي گذاشته مي شود که مدافعان توافق از ورود به جزئيات و پاسخ به ايرادات فني خودداري مي کنند.
        
سرويس سياسي- 
    
در حالي که گزارش کميسيون ويژه برجام به خوبي نشان دهنده فاجعه آميز بودن توافق وين در صورت اجرا است طرح تعدادي از نمايندگان که يک فوريت آن پيش از اين به تصويب رسيده است، فردا به راي نهايي نمايندگان گذاشته خواهد شد. در اين طرح 9 ماده اي با عنوان «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» که دو فوريت آن هفته گذشته راي نياورد، هيچ تدبيري براي رفع ايرادات برجام انديشيده نشده و بيشتر شبيه نصيحت نامه است!
    
اين طرح عملادر خلاف جهت گزارش کميسيون ويژه تهيه شده و از مجلس شوراي اسلامي خلع يد مي کند. اين طرح براساس اظهار نظر کارشناسان خلاف قانون اساسي بوده و در صورت تصويب نيز از سوي شوراي نگهبان براساس مفاد صريح قانون اساسي رد خواهد شد. 
    
نکته مهم ديگري که تعدادي از نمايندگان به آن پرداخته اند اين است که اگر قرار بود طرح مجلس براي برجام در کميسيون امنيت ملي بررسي شود چه نيازي به کميسيون ويژه برجام و اين همه تلاش براي بررسي توافق وين در اين کميسيون بوده است. 
    
طبيعي بود که اگر مجلس شوراي اسلامي طرحي در رابطه با برجام دارد اين طرح در کميسيون ويژه اي که براي اين مسئله ايجاد شده است بررسي شود نه اينکه عده اي براي دور زدن مجلس آن را در کميسيون هايي که خود عهده دار اداره آن هستند بررسي کرده و در نهايت براي باز گذاشتن دست دولت، مجلس را خلع يد کنند.
    
نکته مهمي که در مواضع و اظهارات مدافعان برجام در مجلس ديده مي شود آن است که اين نمايندگان تنها با کلي گويي و سخناني مانند شرايط خاص کشور، تصويب در فلان نهاد و ادعاي موافقت سران نظام از برجام و لزوم اجراي آن دفاع مي کنند و بدون توجه به مقايسه خطوط قرمز مسلم کشور و آنچه در متن توافق آمده درپي تصويب طرح فوق هستند. به جريان افتادن اين طرح در مجلس شوراي اسلامي در حالي است که علي رغم صراحت قانون اساسي و تاکيد رهبر معظم انقلاب، دولت تاکنون از ارائه لايحه برجام به مجلس خودداري ورزيده و طبق اذعان مقامات دولتي حتي اجراي آن را نيز کليد زده است!     
    
ارجاع طرح به کميسيون امنيت ملي اشتباه بزرگ تر 
    
در همين ارتباط بيژن نوباوه نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، درباره طرح يک فوريتي اقدام متناسب و متقابل ايران در اجراي برجام گفت: از گزارش کميسيون ويژه برجام متاسفانه آنچنان که بايد در اين طرح استفاده نشد. چرا که طرح زماني تدوين شد که هنوز گزارش در مجلس قرائت نشده بود.
    
وي افزود: بهتر اين بود که اگر قرار است طرحي براي اجراي برجام تهيه شود از دل گزارش کميسيون ويژه بررسي برجام بيرون آيد، به همين دليل اعضاي کميسيون ويژه برجام از اين طرح راضي نبودند و در کل به نظر ما مديريت خوبي در ارائه طرح اجراي برجام صورت نگرفت.
    
نوباوه گفت: اين طرح کمبودهايي نيز دارد ولي اشتباه بزرگ تر ارجاع اين طرح به کميسيون امنيت ملي است در حالي که همين کميسيون پيشنهاد تشکيل کميسيون برجام را به عنوان يک کميسيون تخصصي داده است.
    
وي تصريح کرد: حداقل سخني که درباره ارجاع طرح يک فوريتي به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مي توان گفت اين است که راندمان بررسي در آن بالانخواهد بود و قطعا اگر طرح به کميسيون برجام ارجاع مي شد نتيجه بهتري در پي داشت.    
    
برجام متضمن حقوق ايران نيست 
    
حسين طلانماينده تهران در مجلس نيز با اشاره به مخالفت عده اي از نمايندگان با طرح دو فوريتي مربوط به برجام، اظهار داشت: طبق توافق هسته اي نه تحريم هاي اروپا و نه تحريم هاي کنگره آمريکا لغو نمي شود بلکه فقط تعليق مي شود و اين موارد متضمن حقوقي که ملت ايران دارد، نيست. در زمينه هاي فني، علمي و تحقيقاتي هم مسيري که در برجام نوشته شده منجر به از بين رفتن زنجيره تحقيق و سازندگان قطعات در کشور مي شود آن هم حداقل به مدت 10 سال.    
    
طرح يک فوريتي بايد در کميسيون ويژه بررسي شود 
    
ابوالفضل ابوترابي نماينده مردم نجف آباد در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت و گو با فارس در ارزيابي از کار و گزارش کميسيون ويژه برجام گفت: کار بسيار علمي با طمانينه و بهره گيري از کارشناسان در اين کميسيون انجام شد.
    
وي با اشاره به بازديد اعضاي کميسيون از بعضي مراکز مورد نياز و استقبال از همه نظرات و بهره گيري از نظرات مسئولين سابق و فعلي سازمان انرژي اتمي و مذاکره کنندگان کشورمان افزود: عصاره و خروجي اين کميسيون قوي بود.
    
ابوترابي ضمن خسته نباشيد به اعضاي کميسيون برجام بابت زحمات خود در مدت بررسي متن توافق هسته اي گفت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام بايد در کميسيون مورد بررسي قرار گرفته و مطالعه دقيقي بر روي آن انجام گيرد.    
    
طرح يک فوريتي از گزارش کميسيون ويژه استفاده نکرده است 
    
محمد سليماني نماينده مردم تهران در مجلس نيز ضمن مثبت خواندن گزارش کميسيون ويژه در خصوص برجام اظهار داشت: کميسيون ويژه در گزارش خود هم به نقاط مثبت و هم به نقاط منفي برجام اشاره کرده و هشدارهاي لازم را داده بود و بايد از کميسيون برجام به خاطر کار فشرده خود در طي 40 روز تشکر کرد.
    
وي با اشاره به صدور بيانيه تعدادي از اعضاي کميسيون ويژه بعد از قرائت گزارش اين کميسيون در صحن علني مجلس افزود: اين اقدام از ارزش کار کميسيون کم نمي کند و ارزش کار کميسيون فوق العاده بالاست؛ اگر اين معترضين به محتواي گزارش اعتراضي داشتند با دليل و منطق بايد اشکالات خود را در خلال بررسي موضوع مطرح مي کردند و اين کار آن ها در صدور بيانيه کاري صد در صد سياسي است. از نظر مجلس و نمايندگان يک بداخلاقي به شمار مي رود.
    
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به طرح يک فوريتي مجلس در مورد اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام اظهار داشت: اين طرح داراي اشکالاتي است و بايد اشکالات آن رفع شود و در اين طرح از مفاد گزارش کميسيون ويژه در خصوص برجام تاکنون استفاده اي نشده است. جاي تعجب است که مجلس کميسيوني را تشکيل و اعضاي آن را انتخاب مي کند و پس از 40 روز کار فشرده گزارشي را در خصوص برجام منتشر مي کند اما از آن گزارش در طرح مجلس هيچ استفاده اي نمي شود و يا اينکه استفاده از آن در طرح بسيار محدود و جزيي است.    
    
ارجاع طرح به کميسيون امنيت ملي سوال برانگيز است 
    
سليماني با اشاره به ارجاع طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام به کميسيون امنيت ملي از سوي هيئت رئيسه مجلس خاطرنشان کرد: ارجاع اين طرح به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي براي بررسي، سوال برانگيز است هرچند ممکن است نايب رئيس مجلس در اين باره حقي داشته باشد اما بايد از اين حق با منطق و استدلال بهره گرفت.
    
وي ادامه داد: سوال اينجاست که چرا اين طرح براي بررسي به کميسيون ويژه بررسي برجام ارجاع نشده است و اين سوال براي همه مطرح است که در مجلس چه کسي تصميم مي گيرد و چرا تصميم تا به اين حد سليقه اي و سطحي و شخصي اتخاذ مي شود، هيچ دليلي هم در مورد اين تصميم تاکنون اعلام نشده و اگرچه اختياري در اين باره هست اين اختيار بايد براساس منطق و يک شالوده استوار باشد نه اينکه کسي دلش بخواهد طرح را به کميسيون امنيت ملي ارجاع بدهد.    
    
اين طرح سطحي و نپخته است 
    
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس اظهار داشت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام يک طرح سطحي و نپخته است و داراي اشکالاتي اساسي است و هيچ الزام و راهکاري در آن وجود ندارد.
    
سليماني اضافه کرد: از جمله موضوعاتي که در روند بررسي اين طرح در مجلس بايد مشخص شود اين است که مدت زمان اجراي برجام چند ساله است و مجلس بايد دولت را مقيد کند تا در يک محدوده زماني مشخص و معيني برجام را اجرا کند. از سويي ديگر بازرسي از مراکز نظامي و دسترسي به اين شخصيت هاي خاص را مطلقا ممنوع کند.
    
وي در پايان گفت: مهم ترين مسئله در بررسي طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام در مجلس اين است که بايد مشخص شود که برجام ايران را به زير سلطه مي برد يا نه و بايد به اين سوال اساسي پاسخ داده شود و اشکالات طرح بايد با کار کارشناسي در مجلس رفع شود.    
    
نقاط تلخ و غيرقابل تحمل
    
همچنين احمد توکلي با اشاره به اينکه برجام نقاط تلخي دارد که نمي توان تحمل کرد با اشاره به خطرات برجام گفت: «نقاط شيريني هم دارد اما در مجموع هم دستاوردهايي را براي ملت ايران دارد و هم خطرات بزرگي را براي ملت دارد
     
توکلي با اشاره به اينکه با رد برجام مخالفم؛ چراکه هزينه بيشتري براي نظام دارد، افزود: «با قبول برجام هم مخالفم؛ اما شرط گذاشتيم که دولت در حين اجرا مقاومت کند و يک سري شکاف هايي که ممکن است دشمن ورود کند را ببندند، با اين طرح همه شکاف ها را نمي توان بست و بنده طرح را ضعيف مي دانم».    
    
راه هاي نفوذ با اين طرح باز است
    
زهره طبيب زاده عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان و نماينده مردم تهران نيز در گفت و گو با خبرگزاري دانشجو در خصوص اينکه طرح يک فوريت اقدام مناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام تا چه اندازه راه نفوذ دشمن را مي گيرد، گفت: اين طرح قبل از اينکه يک طرح محکم و متقن قانوني باشد و طرحي باشد که راه هاي نفوذ آمريکا و دشمن را بگيرد يک بيانيه سياسي بي خاصيت است.
     
طبيب زاده با اشاره به منويات مقام معظم رهبري در خصوص فصل الخطاب بودن مجلس در بررسي برجام گفت: مقام معظم رهبري مجلس را فصل الخطاب قرار دادند، چراکه اميدوار بودند که اين مجلس مي تواند با بررسي دقيق جلوي نفوذ دشمن را بگيرد اما متاسفانه اين طرحي که امروز در مجلس مطرح است نه تنها راه هاي نفوذ دشمن را نمي گيرد بلکه يک بيانيه دانشجويي سياسي بيش نيست و حتي مي توانيم بگوييم که اگر دانشجويان مي خواستند در قالب يک بيانيه اين موضوع را گردآوري کنند کاملاقوي تر و باغيرت تر نوشته مي شد.   
    
معاون رئيس جمهور: مجلس حتما تصويب مي کند!
    
با وجود مخالفت کارشناسان و نمايندگان مجلس با اقدامات غيرقانوني از جمله عبور دولت از قانون اساسي و عدم ارائه لايحه برجام به مجلس، مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهور در مصاحبه با ايسنا مصوبه مجلس در روز يکشنبه را قطعي دانست! 
    
وي اظهار داشت: نمايندگان ترجيح دادند فرصت بيشتري براي بررسي برجام داشته باشند و به طور قاطع به يک فوريت اجراي متناظر برجام راي قاطع دادند و کميسيون امنيت ملي مجلس هم به شکل مناسب و درستي آن را بررسي کرد.
    
وي خاطرنشان کرد: ان شاء الله مصوبه کميسيون امنيت يکشنبه در مجلس طرح مي شود و پيش بيني ما اين است که مجلس هم به اين طرح راي قاطع دهد و دولت با آرامش در مسير اجراي برنامه اقدام جامع مشترک حرکت کند.    
    
بايد زود تصويب کنيم تا به قوانين بين المللي متعهد باشيم!
    
از سوي ديگر يکي از نمايندگان حامي برجام در مصاحبه با ايسنا خواستار اجراي فوري برجام شد تا غربي ها ناراحت نشوند!
    
سبحاني نيا نماينده هوادار دولت در اين مصاحبه با اشاره به اينکه « اقدام به موقع و تصميم گيري درست و براساس سند برجام از سوي جمهوري اسلامي نشان دهنده پايبندي ما به توافق ها و قوانين بين المللي است» گفت: بايد هر چه سريع تر در مورد اجراي برجام تصميم گيري شود و بهانه از طرف مقابل گرفته شود؛ چراکه اين مسئله فضاي همکاري هاي بين المللي را براي ايران تقويت مي کند.
    
سبحاني نيا پاسخ نداد که تصويب يک سند مخالف مصالح و امنيت ملي در مجلس شوراي اسلامي چگونه مي تواند پايبندي ايران به تعهدات بين المللي را نشان دهد و آيا پايبندي به تعهداتي که خلاف مصالح جمهوري اسلامي است شايسته است؟!
    
از سوي ديگر بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس نيز ضمن حمايت شديد و قاطع از اجراي برجام به کميسيون ويژه حمله کرده و ضمن به رخ کشيدن سوابق خود اظهار داشت: برخي از اين دوستان مقصر نيستند، کم تر با مسائل بين المللي در اين سطح آشنايي دارند. با همه صداقتي که دارند، نوع مصاف با قدرت هاي جهاني متفاوت است، با گزارش بدي که تهيه کردند، ضربه بدي به کشور زدند!
    
بروجردي به اين سوال پاسخ نداد که آيا تسليم شدن در برابر زورگويي و زياده خواهي هاي دشمن مي تواند نشان دهنده آشنايي يک فرد با مسائل بين المللي باشد و منظور وي از مصاف با قدرت هاي جهاني دقيقاً چيست؟!
    
مجلس با طناب پوسيده كلي گويي وارد چاه برجام نشود
گزارش خبري تحليلي كيهان
در حالي فردا طرح يک فوريتي اجراي برجام در صحن علني مجلس به راي گذاشته مي شود که مدافعان توافق از ورود به جزئيات و پاسخ به ايرادات فني خودداري مي کنند.   
    
سرويس سياسي- 
    
در حالي که گزارش کميسيون ويژه برجام به خوبي نشان دهنده فاجعه آميز بودن توافق وين در صورت اجرا است طرح تعدادي از نمايندگان که يک فوريت آن پيش از اين به تصويب رسيده است، فردا به راي نهايي نمايندگان گذاشته خواهد شد. در اين طرح 9 ماده اي با عنوان «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» که دو فوريت آن هفته گذشته راي نياورد، هيچ تدبيري براي رفع ايرادات برجام انديشيده نشده و بيشتر شبيه نصيحت نامه است!
    
اين طرح عملادر خلاف جهت گزارش کميسيون ويژه تهيه شده و از مجلس شوراي اسلامي خلع يد مي کند. اين طرح براساس اظهار نظر کارشناسان خلاف قانون اساسي بوده و در صورت تصويب نيز از سوي شوراي نگهبان براساس مفاد صريح قانون اساسي رد خواهد شد. 
    
نکته مهم ديگري که تعدادي از نمايندگان به آن پرداخته اند اين است که اگر قرار بود طرح مجلس براي برجام در کميسيون امنيت ملي بررسي شود چه نيازي به کميسيون ويژه برجام و اين همه تلاش براي بررسي توافق وين در اين کميسيون بوده است. 
    
طبيعي بود که اگر مجلس شوراي اسلامي طرحي در رابطه با برجام دارد اين طرح در کميسيون ويژه اي که براي اين مسئله ايجاد شده است بررسي شود نه اينکه عده اي براي دور زدن مجلس آن را در کميسيون هايي که خود عهده دار اداره آن هستند بررسي کرده و در نهايت براي باز گذاشتن دست دولت، مجلس را خلع يد کنند.
    
نکته مهمي که در مواضع و اظهارات مدافعان برجام در مجلس ديده مي شود آن است که اين نمايندگان تنها با کلي گويي و سخناني مانند شرايط خاص کشور، تصويب در فلان نهاد و ادعاي موافقت سران نظام از برجام و لزوم اجراي آن دفاع مي کنند و بدون توجه به مقايسه خطوط قرمز مسلم کشور و آنچه در متن توافق آمده درپي تصويب طرح فوق هستند. به جريان افتادن اين طرح در مجلس شوراي اسلامي در حالي است که علي رغم صراحت قانون اساسي و تاکيد رهبر معظم انقلاب، دولت تاکنون از ارائه لايحه برجام به مجلس خودداري ورزيده و طبق اذعان مقامات دولتي حتي اجراي آن را نيز کليد زده است! 
        
ارجاع طرح به کميسيون امنيت ملي اشتباه بزرگ تر 
    
در همين ارتباط بيژن نوباوه نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، درباره طرح يک فوريتي اقدام متناسب و متقابل ايران در اجراي برجام گفت: از گزارش کميسيون ويژه برجام متاسفانه آنچنان که بايد در اين طرح استفاده نشد. چرا که طرح زماني تدوين شد که هنوز گزارش در مجلس قرائت نشده بود.
    
وي افزود: بهتر اين بود که اگر قرار است طرحي براي اجراي برجام تهيه شود از دل گزارش کميسيون ويژه بررسي برجام بيرون آيد، به همين دليل اعضاي کميسيون ويژه برجام از اين طرح راضي نبودند و در کل به نظر ما مديريت خوبي در ارائه طرح اجراي برجام صورت نگرفت.
    
نوباوه گفت: اين طرح کمبودهايي نيز دارد ولي اشتباه بزرگ تر ارجاع اين طرح به کميسيون امنيت ملي است در حالي که همين کميسيون پيشنهاد تشکيل کميسيون برجام را به عنوان يک کميسيون تخصصي داده است.
    
وي تصريح کرد: حداقل سخني که درباره ارجاع طرح يک فوريتي به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مي توان گفت اين است که راندمان بررسي در آن بالانخواهد بود و قطعا اگر طرح به کميسيون برجام ارجاع مي شد نتيجه بهتري در پي داشت.
        
برجام متضمن حقوق ايران نيست 
    
حسين طلانماينده تهران در مجلس نيز با اشاره به مخالفت عده اي از نمايندگان با طرح دو فوريتي مربوط به برجام، اظهار داشت: طبق توافق هسته اي نه تحريم هاي اروپا و نه تحريم هاي کنگره آمريکا لغو نمي شود بلکه فقط تعليق مي شود و اين موارد متضمن حقوقي که ملت ايران دارد، نيست. در زمينه هاي فني، علمي و تحقيقاتي هم مسيري که در برجام نوشته شده منجر به از بين رفتن زنجيره تحقيق و سازندگان قطعات در کشور مي شود آن هم حداقل به مدت 10 سال.  
    
طرح يک فوريتي بايد در کميسيون ويژه بررسي شود 
    
ابوالفضل ابوترابي نماينده مردم نجف آباد در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت و گو با فارس در ارزيابي از کار و گزارش کميسيون ويژه برجام گفت: کار بسيار علمي با طمانينه و بهره گيري از کارشناسان در اين کميسيون انجام شد.
    
وي با اشاره به بازديد اعضاي کميسيون از بعضي مراکز مورد نياز و استقبال از همه نظرات و بهره گيري از نظرات مسئولين سابق و فعلي سازمان انرژي اتمي و مذاکره کنندگان کشورمان افزود: عصاره و خروجي اين کميسيون قوي بود.
    
ابوترابي ضمن خسته نباشيد به اعضاي کميسيون برجام بابت زحمات خود در مدت بررسي متن توافق هسته اي گفت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام بايد در کميسيون مورد بررسي قرار گرفته و مطالعه دقيقي بر روي آن انجام گيرد.
        
طرح يک فوريتي از گزارش کميسيون ويژه استفاده نکرده است 
    
محمد سليماني نماينده مردم تهران در مجلس نيز ضمن مثبت خواندن گزارش کميسيون ويژه در خصوص برجام اظهار داشت: کميسيون ويژه در گزارش خود هم به نقاط مثبت و هم به نقاط منفي برجام اشاره کرده و هشدارهاي لازم را داده بود و بايد از کميسيون برجام به خاطر کار فشرده خود در طي 40 روز تشکر کرد.
    
وي با اشاره به صدور بيانيه تعدادي از اعضاي کميسيون ويژه بعد از قرائت گزارش اين کميسيون در صحن علني مجلس افزود: اين اقدام از ارزش کار کميسيون کم نمي کند و ارزش کار کميسيون فوق العاده بالاست؛ اگر اين معترضين به محتواي گزارش اعتراضي داشتند با دليل و منطق بايد اشکالات خود را در خلال بررسي موضوع مطرح مي کردند و اين کار آن ها در صدور بيانيه کاري صد در صد سياسي است. از نظر مجلس و نمايندگان يک بداخلاقي به شمار مي رود.
    
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به طرح يک فوريتي مجلس در مورد اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام اظهار داشت: اين طرح داراي اشکالاتي است و بايد اشکالات آن رفع شود و در اين طرح از مفاد گزارش کميسيون ويژه در خصوص برجام تاکنون استفاده اي نشده است. جاي تعجب است که مجلس کميسيوني را تشکيل و اعضاي آن را انتخاب مي کند و پس از 40 روز کار فشرده گزارشي را در خصوص برجام منتشر مي کند اما از آن گزارش در طرح مجلس هيچ استفاده اي نمي شود و يا اينکه استفاده از آن در طرح بسيار محدود و جزيي است.
        
ارجاع طرح به کميسيون امنيت ملي سوال برانگيز است 
    
سليماني با اشاره به ارجاع طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام به کميسيون امنيت ملي از سوي هيئت رئيسه مجلس خاطرنشان کرد: ارجاع اين طرح به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي براي بررسي، سوال برانگيز است هرچند ممکن است نايب رئيس مجلس در اين باره حقي داشته باشد اما بايد از اين حق با منطق و استدلال بهره گرفت.
    
وي ادامه داد: سوال اينجاست که چرا اين طرح براي بررسي به کميسيون ويژه بررسي برجام ارجاع نشده است و اين سوال براي همه مطرح است که در مجلس چه کسي تصميم مي گيرد و چرا تصميم تا به اين حد سليقه اي و سطحي و شخصي اتخاذ مي شود، هيچ دليلي هم در مورد اين تصميم تاکنون اعلام نشده و اگرچه اختياري در اين باره هست اين اختيار بايد براساس منطق و يک شالوده استوار باشد نه اينکه کسي دلش بخواهد طرح را به کميسيون امنيت ملي ارجاع بدهد.
        
اين طرح سطحي و نپخته است 
    
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس اظهار داشت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام يک طرح سطحي و نپخته است و داراي اشکالاتي اساسي است و هيچ الزام و راهکاري در آن وجود ندارد.
    
سليماني اضافه کرد: از جمله موضوعاتي که در روند بررسي اين طرح در مجلس بايد مشخص شود اين است که مدت زمان اجراي برجام چند ساله است و مجلس بايد دولت را مقيد کند تا در يک محدوده زماني مشخص و معيني برجام را اجرا کند. از سويي ديگر بازرسي از مراکز نظامي و دسترسي به اين شخصيت هاي خاص را مطلقا ممنوع کند.
    
وي در پايان گفت: مهم ترين مسئله در بررسي طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام در مجلس اين است که بايد مشخص شود که برجام ايران را به زير سلطه مي برد يا نه و بايد به اين سوال اساسي پاسخ داده شود و اشکالات طرح بايد با کار کارشناسي در مجلس رفع شود.
        
نقاط تلخ و غيرقابل تحمل
    
همچنين احمد توکلي با اشاره به اينکه برجام نقاط تلخي دارد که نمي توان تحمل کرد با اشاره به خطرات برجام گفت: «نقاط شيريني هم دارد اما در مجموع هم دستاوردهايي را براي ملت ايران دارد و هم خطرات بزرگي را براي ملت دارد
     
توکلي با اشاره به اينکه با رد برجام مخالفم؛ چراکه هزينه بيشتري براي نظام دارد، افزود: «با قبول برجام هم مخالفم؛ اما شرط گذاشتيم که دولت در حين اجرا مقاومت کند و يک سري شکاف هايي که ممکن است دشمن ورود کند را ببندند، با اين طرح همه شکاف ها را نمي توان بست و بنده طرح را ضعيف مي دانم».
        
راه هاي نفوذ با اين طرح باز است
    
زهره طبيب زاده عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان و نماينده مردم تهران نيز در گفت و گو با خبرگزاري دانشجو در خصوص اينکه طرح يک فوريت اقدام مناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام تا چه اندازه راه نفوذ دشمن را مي گيرد، گفت: اين طرح قبل از اينکه يک طرح محکم و متقن قانوني باشد و طرحي باشد که راه هاي نفوذ آمريکا و دشمن را بگيرد يک بيانيه سياسي بي خاصيت است.
     
طبيب زاده با اشاره به منويات مقام معظم رهبري در خصوص فصل الخطاب بودن مجلس در بررسي برجام گفت: مقام معظم رهبري مجلس را فصل الخطاب قرار دادند، چراکه اميدوار بودند که اين مجلس مي تواند با بررسي دقيق جلوي نفوذ دشمن را بگيرد اما متاسفانه اين طرحي که امروز در مجلس مطرح است نه تنها راه هاي نفوذ دشمن را نمي گيرد بلکه يک بيانيه دانشجويي سياسي بيش نيست و حتي مي توانيم بگوييم که اگر دانشجويان مي خواستند در قالب يک بيانيه اين موضوع را گردآوري کنند کاملاقوي تر و باغيرت تر نوشته مي شد.
        
معاون رئيس جمهور: مجلس حتما تصويب مي کند!
    
با وجود مخالفت کارشناسان و نمايندگان مجلس با اقدامات غيرقانوني از جمله عبور دولت از قانون اساسي و عدم ارائه لايحه برجام به مجلس، مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهور در مصاحبه با ايسنا مصوبه مجلس در روز يکشنبه را قطعي دانست! 
    
وي اظهار داشت: نمايندگان ترجيح دادند فرصت بيشتري براي بررسي برجام داشته باشند و به طور قاطع به يک فوريت اجراي متناظر برجام راي قاطع دادند و کميسيون امنيت ملي مجلس هم به شکل مناسب و درستي آن را بررسي کرد.
    
وي خاطرنشان کرد: ان شاء الله مصوبه کميسيون امنيت يکشنبه در مجلس طرح مي شود و پيش بيني ما اين است که مجلس هم به اين طرح راي قاطع دهد و دولت با آرامش در مسير اجراي برنامه اقدام جامع مشترک حرکت کند.
        
بايد زود تصويب کنيم تا به قوانين بين المللي متعهد باشيم!
    
از سوي ديگر يکي از نمايندگان حامي برجام در مصاحبه با ايسنا خواستار اجراي فوري برجام شد تا غربي ها ناراحت نشوند!
    
سبحاني نيا نماينده هوادار دولت در اين مصاحبه با اشاره به اينکه « اقدام به موقع و تصميم گيري درست و براساس سند برجام از سوي جمهوري اسلامي نشان دهنده پايبندي ما به توافق ها و قوانين بين المللي است» گفت: بايد هر چه سريع تر در مورد اجراي برجام تصميم گيري شود و بهانه از طرف مقابل گرفته شود؛ چراکه اين مسئله فضاي همکاري هاي بين المللي را براي ايران تقويت مي کند.
    
سبحاني نيا پاسخ نداد که تصويب يک سند مخالف مصالح و امنيت ملي در مجلس شوراي اسلامي چگونه مي تواند پايبندي ايران به تعهدات بين المللي را نشان دهد و آيا پايبندي به تعهداتي که خلاف مصالح جمهوري اسلامي است شايسته است؟!
    
از سوي ديگر بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس نيز ضمن حمايت شديد و قاطع از اجراي برجام به کميسيون ويژه حمله کرده و ضمن به رخ کشيدن سوابق خود اظهار داشت: برخي از اين دوستان مقصر نيستند، کم تر با مسائل بين المللي در اين سطح آشنايي دارند. با همه صداقتي که دارند، نوع مصاف با قدرت هاي جهاني متفاوت است، با گزارش بدي که تهيه کردند، ضربه بدي به کشور زدند!
    
بروجردي به اين سوال پاسخ نداد که آيا تسليم شدن در برابر زورگويي و زياده خواهي هاي دشمن مي تواند نشان دهنده آشنايي يک فرد با مسائل بين المللي باشد و منظور وي از مصاف با قدرت هاي جهاني دقيقاً چيست؟!

No comments:

Post a Comment