Thursday 15 October 2015

يادداشت روز اوین نامه ی کیهان "آن ادعا بي پايه بود "

اوین نامه ی کیهان  5 شنبه 23 مهر ماه سال 1394
يادداشت روز  اوین نامه ی کیهان "آن ادعا بي پايه بود "
سربازجو شریعت نداری که بسیار شاکی وعصبی است که چرا برجام در مجلس ارتجاع به تصویب رسید؟ زیرا که همگام با پاسداران ازدوران خاتمی با صراحت تمام ازبرنامه ی هسته ای و اهداف نظامی آن حمایت کرده است ویادداشت های تهدید آمیز فراوانی در این مورد به رشته تحریر درآوردو علیه ی آمریکا رجز خوانی ها کرد. طوریکه هرگز انتظار نداشت که سرنوشت برنامه ی هسته ای منجر به شیر بی یال وکوپال می شود . برای همین تلاش کرده است تا محور تصویب برجام در مجلس ارتجاع تشکیک کند و اذعان نماید آنانکه رأی مثبت به برجام دادند حق امانت داری را به جای نیاورده اند . بهرحال برای اینکه سوزدلش را  نمایش داده باشد گفته است :
انتظار قانوني و منطقي آن بود که نظر نهايي مجلس ارتجاع درباره برجام از مجراي کميسيون ويژه که صرفاً براي اين منظور و با راي نمايندگان تشکيل شده بود پي گرفته شود. اما در اقدامي قابل تامل، فقط چند دقيقه بعد از قرائت گزارش کميسيون ويژه، يک طرح دو فوريتي با امضاي تعدادي از نمايندگان ارائه شد که با گزارش ياد شده و مفاد فني و حقوقي آن همخواني نداشت. دو فوريت اين طرح راي نياورد و نمايندگان به يک فوريت آن راي دادند. اما در حالي که انتظار مي رفت و ضرورت نيز داشت که طرح مزبور براي بررسي به کميسيون ويژه ارسال شود، رئيس مجلس ارتجاع علی لاری جانی  اين طرح را به کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي فرستاد! و کميسيون بدون توجه به انبوه پيشنهادها و انتقادها، طرح ياد شده را در کمتر از 2 ساعت تصويب کرد! و اين پرسش منطقي را بي پاسخ گذاشت که آيا نام اين روال را مي توان «بررسي دقيق برجام» که مورد تاکيد  خامنه ای رهبر ولی فقیه  بوده است گذاشت؟ پاسخ به يقين منفي است.
  
بالاخره در پایان سربازجو شریعت نداری سئوال کرده  است :اکنون پاي اين پرسش منطقي، قانوني و شرعي در ميان است که آيا آراء ماخوذه را مي توان راي دقيق نمايندگان دانست؟ و آيا مطرح کنندگان آن ادعا حق امانت را ادا کرده اند؟! 

1- بيانيه ديروز روابط عمومي بيت شريف رهبر معظم انقلاب در حالي منتشر شد که چگونگي تصويب برجام در جلسه روز سه شنبه مجلس شوراي اسلامي را غباري از «ترديد»ها و «اما و اگر»ها فرا گرفته بود و بسياري از کساني که روند رسيدگي به برجام را دنبال مي کردند از برخي نقل قول ها درباره يک نشست خصوصي و محرمانه با يکي از اصلي ترين اعضاي بيت رهبر معظم انقلاب - که به امانت داري و پيروي محض از حضرت آقا شهره است - و تاکيد ايشان بر ضرورت تصويب بي کم و کاست طرح يک فوريتي ارائه شده در آن روز ابراز تعجب و ترديد مي کردند. در جلسه علني روز سه شنبه مجلس شوراي اسلامي، ادعا شده بود شب قبل از تصويب برجام، آقايان علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي و علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و حجت الاسلام والمسلمين حجازي از مسئولان برجسته بيت جلسه اي خصوصي و محرمانه داشته اند و ادعا شده بود که در آن جلسه آقاي حجازي اعلام کرده است تصميم نهايي و قطعي نظام بر تصويب برجام از طريق همان طرح يک فوريتي است که قرار است فردا در صحن علني مجلس مطرح شود!
    
براساس آنچه در جلسه علني روز سه شنبه از سوي برخي نمايندگان مطرح شد، ابتدا آقاي دکتر لاريجاني در جلسه غيرعلني قبل از شروع جلسه علني، ادعا کرده بود تصميم کشور بر تصويب طرح يک فوريتي امروز است و گفته بود «قرار است پيشنهادهاي نمايندگان درباره جزئيات طرح مطرح نشود»! و يکي از نمايندگان پرسيده بود منظور شما از تصميم کشور چيست؟ و لاريجاني پاسخ داده بود «همان که خودتان مي دانيد»! و پس از آن آقاي باهنر توضيح مي دهد که اين تصميم شب گذشته در يک جلسه سه نفره با حضور آقايان لاريجاني، شمخاني و حجازي گرفته شده است! اين گفت وگوها و رد و بدل پرسش هاي نمايندگان و پاسخ لاريجاني و باهنر در جلسه علني روز سه شنبه نيز مطرح شد که با توجه به بيانات صريح و روشن رهبر معظم انقلاب درباره توافق وين و ضرورت بررسي دقيق آن در مجلس شوراي اسلامي، ترديدهاي جدي برخي از نمايندگان را به دنبال داشت. اين عده از نمايندگان به دغدغه هاي اعلام شده رهبر معظم انقلاب نسبت به امکان سوء استفاده دشمن از برجام اشاره مي کردند و با استناد به تاکيد حضرت ايشان بر ضرورت بررسي دقيق توافق وين در مجلس شوراي اسلامي و اين که فرموده بودند «راي نمايندگان متبع است» و «نمايندگان ملت بايد تصميم بگيرند»، ادعاهاي مطرح شده را بي اعتبار دانسته و مي گفتند؛ حضرت آقا بارها اعلام کرده اند نظرات علني ايشان با نظرات غيرعلني منافات و تفاوتي ندارد و نتيجه مي گرفتند که ادعاي تصويب بي چون و چراي طرح و انتساب اين ديدگاه به حضرت آقا نه فقط نمي تواند صحت داشته باشد بلکه جفاي بزرگي به ساحت مقدس رهبر معظم انقلاب نيز هست. ضمن آن که در تقوا و امانت داري حجت الاسلام والمسلمين حجازي که از افراد مورد وثوق کامل رهبر معظم انقلاب است ترديدي نداشتند و از اين روي انتساب آن ادعا به ايشان را باورکردني نمي دانستند.
    گفتني است، پيش از آن نيز دفتر رهبر معظم انقلاب با صدور بيانيه اي بر ملاک بودن نظرات صريحاً اعلام شده ايشان و بي اعتباري آنچه در تناقض با اين نظرات صريح و به عنوان نظرات خصوصي حضرت ايشان مطرح مي شود تاکيد ورزيده بود. بنابراين طبيعي بود که ادعاي تشکيل جلسه خصوصي سه نفره و تصميم گيري درباره راي نمايندگان تحت عنوان توصيه يکي از اعضاي برجسته بيت رهبري نمي توانست صحت داشته و مورد قبول نمايندگان قرار بگيرد.
    2
طي نزديک به سه ماه گذشته، رهبر معظم انقلاب، حداقل، 3 بار بر لزوم بررسي برجام در مجاري قانوني تاکيد ورزيده بودند ولي از اين مجاري قانوني نامي به ميان نياورده بودند، اما در آخرين مرحله، با صراحت از ضرورت بررسي دقيق در مجلس شوراي اسلامي ياد کرده و نظر نمايندگان را متبع دانسته بودند. از اين روي، ادعاي مورد اشاره در جلسه علني روز سه شنبه مجلس براي بسياري از نمايندگان و نيز، کساني که از بيرون پي گير ماجرا بودند، نمي توانست قابل پذيرش باشد. چرا که با نکات صريحاً ارائه شده از سوي حضرت آقا همخواني نداشت.
    
حضرت آقا بر ضرورت بررسي دقيق تاکيد فرموده بودند و جمعي از نمايندگان به پيروي از رهنمود ايشان، تشکيل کميسيون ويژه بررسي برجام را پيشنهاد کرده و اعضاي اين کميسيون نيز با راي نمايندگان مجلس و با حضور سليقه ها و طيف هاي مختلف تشکيل شده بود. اين کميسيون طي 40روز با دعوت از کارشناسان، اساتيد دانشگاه، صاحب نظران موافق و مخالف، تيم هاي مذاکره کننده کنوني و قبلي و... به بررسي همه جانبه برجام پرداخت و گزارش نهايي را مطابق روال جاري مجلس در صحن علني قرائت کرده و در اختيار همگان قرار داد. انتظار قانوني و منطقي آن بود که نظر نهايي مجلس درباره برجام از مجراي کميسيون ويژه که صرفاً براي اين منظور و با راي نمايندگان تشکيل شده بود پي گرفته شود. اما در اقدامي قابل تامل، فقط چند دقيقه بعد از قرائت گزارش کميسيون ويژه، يک طرح دو فوريتي با امضاي تعدادي از نمايندگان ارائه شد که با گزارش ياد شده و مفاد فني و حقوقي آن همخواني نداشت. دو فوريت اين طرح راي نياورد و نمايندگان به يک فوريت آن راي دادند. اما در حالي که انتظار مي رفت و ضرورت نيز داشت که طرح مزبور براي بررسي به کميسيون ويژه ارسال شود، رئيس مجلس اين طرح را به کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي فرستاد! و کميسيون بدون توجه به انبوه پيشنهادها و انتقادها، طرح ياد شده را در کمتر از 2 ساعت تصويب کرد! و اين پرسش منطقي را بي پاسخ گذاشت که آيا نام اين روال را مي توان «بررسي دقيق برجام» که مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب بوده است گذاشت؟ پاسخ به يقين منفي است.
    3- اين واقعيت را هم نمي توان با قاطعيت رد کرد که ادعاهاي مطرح شده در جلسه روز سه شنبه مجلس شوراي اسلامي در راي مثبت برخي از نمايندگان به طرح ياد شده بي تاثير نبوده است. چرا که نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي اگرچه سليقه هاي سياسي متفاوتي دارند ولي آنجا که پاي نظر رهبر معظم انقلاب در ميان باشد، کمترين تخطي و زاويه گرفتن از آن را برنمي تابند. نگاهي به ترکيب آراء به وضوح نشان مي دهد تعداد نمايندگاني که به طرح مورد اشاره راي منفي داده اند، همان هاهستند که با استناد به بيانات صريح رهبر معظم انقلاب در صحت ادعاهاي مطرح شده درباره جلسه خصوصي شب گذشته ترديد جدي داشته اند و خروجي آن جلسه ادعايي را باور نداشته و با نظرات حضرت آقا در تناقض آشکار ارزيابي کرده اند.
    
بنابراين، اکنون پاي اين پرسش منطقي، قانوني و شرعي در ميان است که آيا آراء ماخوذه را مي توان راي دقيق نمايندگان دانست؟ و آيا مطرح کنندگان آن ادعا حق امانت را ادا کرده اند؟!  نویسنده حسین شریعت نداری

No comments:

Post a Comment