Tuesday 28 July 2015

سگ‌های زنده یاب در جستجوی مفقودین سیلاب

سگ‌های زنده یاب در جستجوی مفقودین سیلاب 6 مرداد -94
فراموش نشده است  پس از اینکه  زلزله ویرانگر شهر بم به وقوع پیوست و که این شهر تاریخی را  نابود کرد . وقتی گروه امداد رسان های سویسی با سگ های رد یاب شان اعلام آمادگی برای خدمات رسانی زلزله زدگان بم کردند وبلافاصله عازم تهران شدند .در حالیکه به مدت 12 ساعت از شب تا صبح دربیت خامنه ای مشغول بحث وجدل و فتوادادن حلال و حرام و مکروه بودن سگ بودند . طوریکه روزنامه های سویسی روزبعد در تیتر صفحه اول شان این خبر بازتاب دادند که سگان رد یاب سویسی زودتراز پاسداران حراست بیت خامنه ای به پشت دیوار بم رسیدند ومنتظر مجوزورود به داخل شهر زلزله زده ی بم برای امداد رسانی اند .حال بماند که به دلیل همین تأخیر فتوا دادن عده ای کثیری از شهروندان بمی مدفون شده زیرآوار خانه های ویران شده شان در اثرزلزله  جان دادند . اما اکنون در کشور مدعی امن ترین کشور جهان چند روز پس از بارندگی وسیلاب که همراه با خسارات فراوان مادی وانسانی بود. چون هنوز تعدادی از اجساد مفقودند و یافت نشده اند. بنابراین قرار است از سگ های زنده یاب استفاده شود. بهرحال همین سناریوی فتوای حلال وحرام و مکروه بودن سگ های رد یاب در مورد برنامه ی هسته ای باادعای وارونه ی صلح آمیزبودن از موضع ذلت و زبونی با زهرخوری جام زهر  تکرار شده است .
 
 
سگ‌های زنده‌یاب هلال احمر که توانایی ردیابی اجساد و بوی خون را دارند همچنان در گل و لای ناشی از سیلاب هفته گذشته به دنبال نشانی از مفقودین هستند.
قلاده سگ زنده یاب هلال احمر که توانایی ردیابی اجساد و بوی خون را نیز دارند، همچنان در گل و لای ناشی از سیلاب در جستجوی مفقودین سیلاب در کن و سولقان هستند.
«
ناصر چرخ‌ساز»، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگویی در این ارتباط، گفت: کار اصلی این سگ‌ها، زنده‌یابی و جستجو و نجات است، اما این سگ‌ها قابلیت ردیابی و پیدا کردن اجساد و بوی خون را نیز دارند و می‌توانند این کار را نیز انجام دهند.وی ادامه داد: سگ‌های امداد و نجات دو - سه نوع مختلف دارند؛ ردیاب، زنده یاب و بخشی هم جسد یاب؛ ما به دنبال این موضوع نیز هستیم. از آنجا که سگ‌ها به خاطر شامه قوی‌شان می‌توانند جسد را نیز جستجو کنند از ظرفیت سگ‌های سازمان امداد و نجات نیز در این حادثه استفاده کردیم.
«
چرخ‌ساز» افزود: پیش از این نیز در حوادثی مانند زلزله از این سگ‌ها استفاده کرده بودیم و نتیجه خوبی هم داشتیم. هرچند تعداد سگ‌ها به حد اعلا نیست، اما در تمام استان‌ها حداقل دو قلاده سگ وجود دارد و در زمان حادثه و در صورت لزوم فراخوان داده شده و از ظرفیت آنها نیز استفاده می‌شود.

No comments:

Post a Comment